Aby efektywnie zarządzać posiadanymi zasobami informatycznymi niezbędna jest wiedza o tym, jaki sprzęt komputerowy, systemy operacyjne i aplikacje wchodzą w ich skład. Zwykle taka wiedza jest znikoma, informacje są nieaktualne i niepoprawnie usystematyzowane. Taki stan rzeczy niekorzystnie wpływa na tą część polityki firmy, która odpowiada za zakupy sprzętu i oprogramowania komputerowego. Konsekwencją tego jest również niepoprawne administrowanie tymi zasobami.
Rozwiązaniem, które pomoże rozwiązać ten problem jest przeprowadzenie audytu informatycznego, dzięki któremu możliwe będzie uzyskanie pełnej informacji o posiadanych zasobach sprzętowych i zainstalowanym oprogramowaniu.
W ramach audytu można wyróżnić:
- audyt sprzętu komputerowego;
- audyt oprogramowania;
- audyt legalności oprogramowania.
- audyt informatyczny
Pierwszym etapem w przeprowadzanym audycie informatycznym jest badanie potrzeb klienta, w ramach których badamy poziom zadowolenia Klienta z obsługi komputera oraz jego potrzeby wymagane do podniesienia wydajności pracy. Podczas tego etapu diagnozowane są również problemy w pracy na sprzęcie komputerowym a także analizowany jest poziom bezpieczeństwa pracy na komputerze. W trakcie badań poszukujemy odpowiedzi na pytanie w jaki sposób dokonać optymalizacji kosztów użytkowania sprzętu komputerowego.
Kolejnym etapem audytu jest badanie sprzętu komputerowego podczas, którego kompleksowej analizie zostaje poddany:
- posiadany sprzęt (dyski, pamięć, nośniki, ups i inne dodatkowe urządzenia);
- zużycie sprzętu i związana z tym propozycja wymiany na lepszy, szybszy, odpowiadający oczekiwaniom i wymaganiom Klienta);
- sieć komputerowa, Internet.
Każdy etap zakończony jest przygotowaniem kompleksowego raportu z badań. Audyt informatyczny to również szczegółowe rozpoznanie zainstalowanego oprogramowania takiego jak:
- system operacyjny;
- programy (informacja o rzeczywistym wykorzystaniu oprogramowania, lista koniecznych uaktualnień systemu operacyjnego oraz danego oprogramowania);
- stosowane zabezpieczenie (antywirusy, hasła pod Windows, hasła sieciowe, polityka nadawania haseł i uprawnień, skanowanie komputerów, backupy, zasilanie awaryjne i wiele innych);
- typy danych przechowywanych na stacjach roboczych użytkowników
Niezwykle istotnym etapem audytu IT jest badanie prawidłowości prowadzenia dokumentacji sprzętu komputerowego oraz legalności posiadanych licencji, podczas którego szczególną uwagę zwraca się na:
- karty stacji roboczych (ich opis, dokumentacja programów, prowadzenie bieżącej dokumentacji podczas wszelkich modyfikacji sprzętu);
- licencje (kontrola ich legalności, terminy ważności, braki w licencjach, sposoby jak w najszybszy i najmniej kosztowny sposób zalegalizować oprogramowanie, które nie posiada licencji);
- przechowywanie faktur zakupu i sprzedaży sprzętu i licencji;
- zachowanie płyt instalacyjnych, gwarancji i wszelkich certyfikatów stanowiących o legalności posiadanego sprzętu lub oprogramowania.
Audyt informatyczny znajduje swoje zastosowanie i przynosi widoczne korzyści zarówno w małych, średnich jak i dużych przedsiębiorstwach. Każdemu Klientowi, który skorzysta z naszej oferty gwarantujemy usługi na najwyższym poziomie. Tworzymy indywidualny dla każdej firmy plan przeprowadzenia audytu informatycznego, formułujemy dokładnie poszczególne etapy prac i cele jakie chcemy osiągnąć.
Zapraszamy do kontaktu.